Zo stonden we er aan het begin van dit jaar meer dan goed voor. Job Invest had een zeer mooie plus ten opzichte van vorig jaar te pakken en we hadden een groot aantal mooie opschalingen bij onze klanten in het vooruitzicht. Maar de corona-crisis bracht veel veranderingen met zich mee, waarbij de ene na de andere klant liet weten hun medewerkers – en daarmee dus ook onze uitzendkrachten – noodgedwongen naar huis te moeten sturen. Plotseling kwamen er geen orders meer binnen of werd er geen werk meer aangeleverd. Op uurbasis gingen we er hard op achteruit.
Maar de crisis bracht ons ook nieuwe kansen, want daar waar bestaande klanten stilvielen stonden nieuwe klanten op, bedrijven die juist weer een piek in hun werkzaamheden kregen. Maar hoe pak je zulke plotselinge veranderingen goed aan? Ons gestroomlijnde plan viel weg, dus moesten we eigenlijk weer op nul beginnen. Dat betekende klanten en prospects bellen en kijken waar wel vacatures openstonden. Hoe kunnen we deze klant het beste ontzorgen? En hoe zorgen we ervoor dat al onze eerder geplaatste medewerkers voor ons konden blijven behouden?
Je bent er voor elkaar, in goede en slechte tijden. Dat is voor ons iets heel belangrijks geweest. Door ook in mindere tijden mee te denken. De situatie van vandaag kon morgen weer heel anders zijn. Een nieuwe persconferentie kon alles weer doen verschuiven. Zo keken we op dagbasis ‘oké, wat kunnen we ’s ochtends doen en wat kunnen we ’s middags weer betekenen voor onze klanten en medewerkers?’ Dat was een lastige, maar mooie uitdaging. In een crisis kom je er pas echt achter hoe je bedrijf in elkaar zit. Hoe denkt iedereen erover? Hoe staan we erin?
Uitdagingen genoeg.
Vanuit die basis zijn we aan de slag gegaan. Zo hebben we er bewust voor gekozen om zoveel mogelijk op kantoor te blijven werken, waarbij we natuurlijk rekening hielden met de geldende gezondheids- en veiligheidsregels. Verder uit elkaar zitten, verspreid pauzeren en ook op zaterdagen werken om zo het pand te ontlasten.
Er lag een mooie uitdaging voor iedereen. Nieuwe partners met elk hun specifieke wensen. Meer kandidaten op de arbeidsmarkt, ook uit branches waar we minder actief in zijn. Uiteindelijk hebben we dit alles zoveel mogelijk bij elkaar proberen te brengen. Elke dag maakten we een nieuw aanvalsplan. Welke vacatures hebben prioriteit? Welke kandidaten verdienen de focus? Daarbij moesten we flexibel zijn, want elke dag kon ons plan weer veranderen. Uiteindelijk heeft dit er wel tot geleid dat we nu weer (binnen tien weken) boven het niveau zitten van voor de crisis!
Terug naar de kern.
Onze eigen mensen zijn in dit succes de sleutel geweest. Iedereen besefte dat de crisis ook een belangrijk moment was voor ons bedrijf. We hebben een dal gehad waarbij iedereen zag dat we er vol voor moesten gaan. Door goed met elkaar te blijven communiceren hebben we het voor elkaar gekregen om weer ruim boven ons oude niveau terug te komen, waarbij we ook een aantal mooie nieuwe partnerships hebben kunnen bewerkstelligen. Daarbij moesten we terug naar onze kern. Door dicht bij onszelf te blijven en te blijven doen waar we goed in zijn en door zichtbaar te blijven bij partners en prospects.
Ben niet te angstig en durf vooruit te kijken. Natuurlijk ben je afhankelijk van de markt waar je in zit, maar durf in ieder geval lef te hebben. Blijf in contact met elkaar en zorg dat je vooraan staat wanneer het werk weer kan worden opgepakt of wanneer nieuwe kansen zich aandienen. Weet elkaar te vinden, intern en extern. Dat is het belangrijkste wat wij hebben gedaan en daardoor staan we weer waar we nu staan, met toch nog een mooie plus in het vooruitzicht!