Wat is een functieomschrijving?

Een functieomschrijving is een beschrijving van een bepaalde functie waarin een aantal onderdelen worden uitgelicht. Denk hierbij aan de werkzaamheden, kwaliteiten, verantwoordelijkheden, de bevoegdheden en beloningen die horen bij de functie. Ook is het handig om te vertellen of het gaat om een fulltime of een parttimefunctie, in welke stad of in welk dorp het bedrijf gevestigd is en wat voor dienstverband het is.

Op deze manier maakt de werkgever duidelijk waaraan de kandidaat moet voldoen. Op deze manier wordt er al een soort van selectie gedaan zodat de mensen die reageren beter in het profiel passen.

Opbouw functieomschrijving

Een functieomschrijving benoemd in ieder geval de naam van de functie, bijvoorbeeld ‘Recruiter’. Daarna volgt een korte introductie van de functieomschrijving, deze introductie is vaak in de vorm van een vraag.

Voorbeeld: “Ben jij sociaal, kun jij snel schakelen en lijkt het je leuk om mensen te helpen zoeken naar een baan? Dan zijn wij op zoek naar jou!”

Op deze manier kan de kandidaat heel simpel kort antwoord geven op de vraag. De kandidaat herkent zichzelf wel of juist niet in de introductie. Zo niet, gaat de kandidaat verder zoeken, zo ja, dan kan de kandidaat verder lezen en kijken of deze functie bij het desbetreffende bedrijf hem of haar aanspreekt.

Vervolgens wordt er uitgelegd wat de werkzaamheden zijn en hoe een gemiddelde dag eruitziet van de werknemer in deze functie.

Voorbeeld van Functieomschrijving

Als recruiter ben je verantwoordelijk voor het vinden van de juiste kandidaten voor de vacatures van onze klanten. Een super uitdagende en afwisselende baan, waarbij geen dag hetzelfde is.

  • Je zoekt en benadert geschikte kandidaten 
  • Je beoordeelt de ontvangen cv’s en maakt afspraken
  • Je houdt intakegesprekken en maakt de cv’s op 
  • Je zorgt dat jouw salescollega’s de juiste kandidaten voorstellen. Je schakelt met je marketing collega’s om jouw kandidaten uit te lichten 
  • Mag een kandidaat op gesprek, dan schakel jij en zorg je voor de juiste opvolging

Hoe ziet je dag eruit als recruiter?

Samen met het team bespreek je in tijdens het ochtendoverleg de prioriteiten van de dag. Je bekijkt de nieuwe sollicitanten en plant afspraken voor intakegesprekken. Na het kennismakingsgesprek stel jij het CV op van de kandidaat. Deze stuur je direct door naar jouw salescollega’s, zodat jouw kandidaat zo snel mogelijk bij de klant wordt voorgesteld. Je sluit de ochtend af met het nabellen van enkele kandidaten die op gesprek zijn geweest bij klanten en koppelt dit ook nog even terug aan je salescollega’s. De ochtend vliegt voorbij en tijdens de pauze sla je nog even een balletje met je collega’s.

Je start de middag met het vinden van kandidaten via de jobboards en beantwoordt e-mails van kandidaten en collega’s. Daarna loop je langs je collega’s van marketing en bespreekt hoe we enkele kandidaten goed uit kunnen lichten. Daarna staan er nog 2 intakes gepland en maak je de cv’s van de kandidaten die je hebt gesproken nog even op. Jouw dag is voorbijgevlogen en je sluit met een goed gevoel je computer af.  

Kwaliteiten van de kandidaat

Vervolgens is het van belang om duidelijk te maken waar je als werkgever naar op zoek bent. Dit geef je weer onder het kopje: ‘Wat breng je mee?’ Hier benoem je de kwaliteiten die je zoekt in de werknemer die de functie komt vervullen. Kwaliteiten zoals: sociaal, representatief, doorzetter, aanpakker, etc.  

Beloningen

Niemand werkt voor niets, dus je zult als werkgever de werknemer moeten belonen voor het werk. Het liefst zien werknemers een getal bij salaris. Maar vaak wordt hier een ‘marktconform’ of ‘passend’ salaris gegeven. Andere beloningen kunnen zijn:

  • Mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling
  • Cursussen
  • Goede secundaire arbeidsvoorwaarden
  • Teamuitjes
  • Bedrijfsgym
  • Auto van de zaak
  • Telefoon van de zaak
  • Reiskostenvergoeding

Tot slot sluit je af met een call-to-action. “Ben jij nu helemaal enthousiast? Solliciteer dan direct naar de functie Recruiter!”